מוטיבציה

מוטיבציה

שחיקה - איך חווים את זה?


פנתה אלי יעל, מורה צעירה שעבדה באחד מבתי הספר בצפון באזור בו אני גר. לפני מספר שנים ,יעל התקבלה לעבודה לאחר שסיימה את לימודיה, והחלה את עבודתה עם תחושת שליחות ,מוטיבציה בשמים ואש בעיניים, אידיאולוגיה ורצון עז להעניק ולחנך את הדורות הבאים. הזמן חלף ויעל החלה להרגיש שהאש בעיניים לא בוערת כפי שבערה בה בהתחלה. גם ההתלהבות שאפיינה אותה בתחילת השנה והתוכניות שרקמה לעצמה לא אותו הדבר.


יעל הרבתה לדבר על בעיות המשמעת שהיו בכיתה, על היחס שקיבלה מתלמידים, על הקושי להעביר את החומר ולהספיק להעביר את מה שצריך, ובעיקר, על תחושת הבדידות שהיא חוותה מצד המערכת. לאחר שלוש שנים לא יכלה יותר ועזבה את בית הספר בו עבדה.


הסיפור של יעל אינו דוגמא קיצונית, חריגה והוא גם לא ייחודי. השחיקה בקרב מורים היא תופעה שכיחה ו"פוגשת" מורים חדשים וותיקים. מושג השחיקה הוטבע לראשונה על ידי הפסיכולוג פרוידנברגר, אשר הגדיר אותו כ"תגובה ללחצים רגשיים מתמשכים והתכלות של משאבי ההתמודדות של היחיד". איבוד גובר והולך של אידיאלים ומטרות.

 כ35% מהמורים בארצות המערב חווים שחיקה ברמות גבוהות ונוטשים את מקצוע ההוראה. אך בל נטעה, שחיקה אינה תופעה הקיימת רק במגזר ההוראה, מגזרים שלמים, בעלי מקצוע מגוונים מעידים על עצמם שהם חווים תהליך שחיקה.


ברמה המערכתית, השחיקה מובילה למוסר עבודה ירוד ורמת ביצוע נמוכה, שמדרדרים את איכות העבודה ואיכות החיים לאובדן רצון וחשק ללמידה ולהתפתחות אישית, להיווצרות תסכול מרירות וציניות. ברמת הפרט, השחיקה קשורה לתחלואה פיזית ונפשית ואף לסיכון מוגבר לתמותה. ההשלכות הינן רבות, מהשלכות גופניות ורפואיות ולפגיעה באיכות החיים (גם מעבר לשעות העבודה הסדירות- בית, משפחה ופנאי.)


נמצא ששחיקה מלווה פעמים רבות בתופעה של המצאות בלחץ (STRESS) מתמיד.


כיום ידוע מעל לכל ספק שהימצאות בלחץ מתמשך פוגעת במערכת החיסונית וחושפת לתחלואה מסוגים שונים כגון ,מחלות אוטו-אימוניות (אסטמה, דלקת פרקים ,כיב קיבה) ואף בעיות רפואיות חמורות יותר ובהם פגיעות גדולה יותר למחלות ממאירות על סוגיהם השונים, מחלות לב ומחלות בדרכי הדם. לחץ מתמשך עלול לגרום גם להתנהגות בלתי רצויה כגון צריכה מוגברת של אלכוהול, הגברת העישון, ואף, לתוקפנות, זעם , דיכאון ועוד. בנוסף, שחיקה מתאפיינת גם "חוסר אונים נרכש", במצב זה האדם מפרש את תחושת חוסר האונים שהוא חווה בתחום אחד (מצב אמיתי או נתפס של חוסר אונים) גם לתחומים אחרים למרות שאין בינם לבין התחום המקורי לעיתים כל קשר.


איבוד מטען ערכי זה בכלל ובתחום החינוך בפרט  הוא מהותי ביסודו. שחיקה מאופיינת בדלדול פיזי, רגשות אין אונים וחוסר תקווה, יובש אמוציונאלי והתפתחות עמדה שלילית כלפי העבודה והזולת.

מורים רבים חווים שחיקה ברמות גבוהות ונוטשים את המקצוע בשל כך. התהליכים הפסיכולוגיים שחווה המורה בתחילת דרכו הם תובעניים במיוחד והם גורמים לפרישה של יותר מחצי ממספר המורים בשנות עבודתם הראשונות.

במערכת החינוך הישראלית כשליש מכלל המורים נוטשים את ההוראה בשלוש השנים הראשונות וכמחציתם עוזבים עד החמש השנים הראשונות במקצוע .יש מבין המורים כאלו שסובלים מבעיות פסיכולוגיות. כגון תשישות, חרדה ודיכאון אשר נמצאו קשורים לשחיקה נפשית .


ממצאים מעלים כי קרוב ל-80% סובלים מעומס יתר בעבודתם, הגורם להם לחץ ושחיקה ברמות גבוהות . תשישות רגשית היא הביטוי העיקרי של שחיקה ומייצגת מחסור במקורות של אנרגיה נפשית.

בוא נעלים את הסימפטומים

העדר הגשמה עצמית מתייחס לחוסר יכולתו של האדם לייצר תוצאות רצויות ולתחושות כישלון המלוות אותו בשל מחסור משאבים חיצוניים כגון משוב והערכה ומחסור במשאבים פנימיים כגון עניין והתלהבות.

רופאים, לדוגמא, הנם בעלי סולם ערכים פנימי מסוים שבעקבותיו הגיעו למקצוע זה, בעלי השקפות אידיאליסטיות, חשופים יותר לסיכוני שחיקה מאשר רופאים אשר מגיעים לרפואה מטעמים אחרים (כמו יוקרה וכד').


קיים קשר בין שחיקה לתחלואה פיזית והתגלו מערכות לא מעטות בגוף, אשר נפגעות עקב שחיקה. קיים אומדן גבוה של סיכון לבעלי שחיקה כרונית לחלות במחלות לב וכלי דם. תגובות דלקות כרוניות כגון אלרגיות, הפרעות שינה ופגיעה במערכת החיסון הינם חלק קטן מההפרעות הפיזיות אשר נמצאו קשורות לשחיקה . השחיקה נמצאה כבעיה כרונית, אשר בניגוד לעייפות זמנית, המתרחשת לאחר מאמץ מרוכז ועוברת לאחר מנוחה, השחיקה הנה עייפות מתמשכת. אמנם סימפטומים של שחיקה מופיעים באופן איטי, אך כאשר הם מופיעים, סיכויי ההיעלמות שלהם מעצמם קטנים.

אני רוצה להגדיל מוטיבציה

דרכי ההתמודדות הקיימות כיום לטיפול ומניעה של שחיקה כוללות בעיקר שיטות לשיפור מיומנויות הפרט, הלקוחות  מעולם העסקי ארגוני, כמו שיטות לניהול זמן, שיפור אסרטיביות ויכולות תקשורת. המגמה המתפתחת היום לטיפול בשחיקה מתייחסת לשיטות לקידום בריאות נפשית, המבוססות על חשיבה חיובית. הכלים האימוניים מכוונים לתת כלים התנהגותיים להתמודדות עם מצבי לחץ ועומס הקשורים בעבודה והעצמת הפרט דרך מתן אפשרות להתפתחות מקצועית ואישית מתמדת. האמצעים הקיימים כוללים השתלמויות ולימוד טכניקות לניהול זמן, שיטות פסיכולוגיות לשיפור הדימוי העצמי, יכולות מנהיגות, אסרטיביות, תקשורת, התאמת ובנייה של ציפיות ריאליות לגבי מקום העבודה, שיטות הרפיה להפחתת לחץ נפשי אך כל זה אינו מספיק.


כאשר האדם מממש את יכולותיו, מתפקד היטב גם במצבי לחץ שגרתיים של החיים, עובד באופן יעיל ופורה ותורם לקהילה, הוא מצוי במצב המיטבי של בריאותו הנפשית,

מה שמוגדר כ "רווחה נפשית (Wellbeing ) . " רווחה נפשית מתקשרת לערכים של בריאות, אופטימיות, סיפוק אישי, תקווה ואושר 


מספר מאפיינים לרווחה נפשית

קבלה עצמית : אחיזה בעמדות חיוביות כלפי העצמי, הכרה, אהבת מרבית חלקי העצמי והאישיות

עצמאות:  הובלה עצמית, ערכים פנימיים חיזוק האינדיבידואל. הערכה עצמית לפי פרמטרים אישיים  שחרור התלות מקבלת אישורים חיצוניים.

קשרים חיוביים : הימצאות בקשרים בינאישיים חמים ובטוחים שיש בהם אמפתיה, חיבה, מסוגלות לאהוב אהבה כנה, חברות עמוקה, הזדהות עם אחרים ואינטימיות

שליטה סביבתית : האדם עצמו בוחן את יכולותיו לבחור, לנהל ולעצב סביבה אישית המתאימה לצרכיו. 

מטרה בחיים: מציאת משמעות וכיוון בחיים.

האדם הנמצא ב"רווחה נפשית" חייו יהיו כוללים אמונות המעניקות את התחושה כי קיימת מטרה ומשמעות בחייו. 

צמיחה אישית:  חיפוש אתגרים, תובנות אודות היכולת האישית ותחושת ההמשכיות. הצורך בהגשמה עצמית ומימוש הפוטנציאל הינם מרכזיים בצמיחה האישית.

אין מדובר בהשגת מושלמות , בחיים בהם כל הבעיות נפתרו, אלא בהתפתחות ממושכת המלווה התמודדות עם משימות ואתגרים חדשים בתקופות שונות במהלך החיים.


מאפיינים אלו תורמים לקידום בריאות נפשית פסיכולוגית. מבלי לפתחם, הלחצים הרבים מובילים לשחיקה נפשית אשר ביטוייה מגוונים, החל מתיסכול, חרדה, עצבנות, דיכאון, תשישות רגשית ובעיות פסיכוסומאטיות.

השינוי כבר כאן. רוצה לקחת חלק?

לחצו כאן
Share by: